Новини

Коли вилучене на воєнні потреби майно не підлягає поверненню?

Вилучене на воєнні потреби майно, якщо втручання у право власності особи переслідувало легітимну мету, було пропорційним у співвідношенні до суспільних інтересів та відповідало критерію законності, не підлягає поверненню. Під час воєнного стану передбачена можливість примусового відчуження індивідуально визначеного приватного та колективного майна з переходом до держави права власності на це майно за попереднім або наступним повним відшкодуванням його вартості.

04 грудня 2024 року Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду розглянув у порядку спрощеного позовного
провадження касаційну скаргу Черкаської обласної військової адміністрації у справі за позовом ОСОБА_1 до Черкаської обласної військової адміністрації, треті особи: Аварійно-рятувальний загін спеціального призначення Головного
управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській
області, Територіальний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ № 7141
Регіонального сервісного центру Головного сервісного центру Міністерства
внутрішніх справ в Черкаській області Головного сервісного центру
Міністерства внутрішніх справ, про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії.

Звертаючись до суду з позовом, ОСОБА_1 зазначав про те, що 18 липня 2022 року відносно нього інспектор взводу № 1 роти БУПП в Черкаській області склав протокол про адміністративне правопорушення за ст. 130 КУпАП та в цей же день було вилучено його автомобіль, який направлено на подальше зберігання на штраф-майданчик. Позивача повідомлено, що автомобіль буде передано на потреби ЗСУ. Станом на день звернення до суду позивач акт про примусове відчуження майна не отримував та не підписував. Своїми діями, а саме нескладенням акта, на думку позивача, відповідач позбавив його права отримати компенсацію.

Рішенням районного суду відмовлено у задоволенні позову. Рішення суду мотивовано тим, що рішення робочої групи прийнято в межах визначених
повноважень та відповідно до вимог законодавства, спрямоване на забезпечення виконання завдань з оборони України, її територіальної
цілісності та недоторканності, а також усунення наслідків або запобігання тим
наслідкам, що виникли або можуть виникнути через воєнний стан.

Апеляційний суд скасував рішення районного суду, ухвалив нове рішення, яким позов задовольнив частково, мотивуючи своє рішення тим, що рішення робочої групи прийнято з порушенням норм права. Вимоги позивача про повернення транспортного засобу є передчасними, оскільки учасники справи не надали доказів фактичного місця перебування транспортного засобу та його фізичного стану.

Верховний Суд не погодився з рішенням суду апеляційної інстанції з огляду на таке.

Примусове відчуження майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану може здійснюватися з попереднім повним відшкодуванням його вартості. У разі неможливості попереднього повного відшкодування за примусово відчужене майно таке майно примусово відчужується з наступним повним відшкодуванням його вартості (ч.ч. 1, 2 ст. 3 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»).

Компенсація за примусово відчужене майно в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану з попереднім повним відшкодуванням його
вартості здійснюється військовим командуванням чи органом, що прийняв
рішення про таке відчуження, за рахунок коштів державного бюджету до підписання акта (ст. 10 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»).

Громадяни зобов’язані надавати в установленому порядку під час мобілізації будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно, власниками яких вони є, ЗСУ, іншим військовим формуванням, оперативно-рятувальній службі цивільного захисту з наступним відшкодуванням державою їх вартості в порядку, встановленому законом (ч. 1 ст. 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»).

Відповідно до ч. 3 ст. 321 ЦК України примусове відчуження об’єктів права власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього та повного відшкодування їх вартості, крім випадків, встановлених ч. 2 ст. 353 цього Кодексу.

Робоча група з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв’язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану є спеціально уповноваженим колективним органом, який в межах визначених повноважень та відповідно до вимог законодавства зобов’язаний ухвалювати рішення про відчуження транспортних засобів для забезпечення виконання завдань з оборони України, її територіальної цілісності та недоторканності, а також усунення наслідків або запобігання тим наслідкам, що виникли або можуть виникнути в період воєнного стану.

Верховний Суд зазначив, що втручання у право власності позивача переслідувало легітимну мету та було пропорційним у співвідношенні до суспільних інтересів. В Україні із 24 лютого 2022 року діє воєнний стан внаслідок збройної агресії російської федерації. Зусилля державних органів, Збройних Сил України, інших військових формувань спрямовані насамперед на захист життя і здоров’я мільйонів людей, значних зусиль і засобів потребує захист незалежності та територіальної цілісності України, що, окрім іншого, є
обов’язком кожного громадянина України. Збройні Сили України мають гостру
потребу в забезпеченні матеріальними ресурсами, у тому числі автомобільною
технікою, для належного виконання визначених перед ними завдань.

Втручання у право власності позивача відповідає критерію законності, оскільки відбулося у чітко регламентованому, зрозумілому порядку, який діє в Україні з незначними змінами з 2012 року.

Ураховуючи наведене, Верховний Суд скасував постанову апеляційного суду та залишив в силі рішення суду першої інстанції.

Детальніше з текстом постанови Верховного Суду від 04 грудня 2024 року у справі №712/10118/22 (провадження № 61-13632св23) можна ознайомитися за посиланням – https://reyestr.court.gov.ua/Review/123567717.

Аби першими отримувати новини, підпишіться на телеграм-канал ADVOKAT POST.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *