Новини

До стандартів якості надання безоплатної вторинної правової допомоги підготовлені зміни

Міністерство юстиції України формує стандарти безоплатної правничої допомоги щодо неповнолітніх.Крім суто технічних правок («правова» допомога стає «правничою», а «ЗМІ» перетворюються на «медіа»), передбачаються вимоги стосовно допомоги і представництва неповнолітніх.

Про це повідомляє НААУ.

У Міністерстві юстиції підготували та надали Національній асоціації адвокатів України два проекти:

«Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 25 лютого 2014 року № 386/5» (Стандарти якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у кримінальному процесі);«Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України  від 21 грудня 2017 року № 4125/5» (Стандарти якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у цивільному, адміністративному процесах та представництва у кримінальному процесі).

Що стосується надання БВПД у кримінальному процесі (наказ №386/5), то відповідну таблицю Стандартів пропонується доповнити новим розділом щодо неповнолітніх. Пропоновані стандарти передбачають такі обов’язки для адвокатів:

надання пріоритету кримінальним провадженням, у яких здійснює захист неповнолітніх за дорученням центру, зокрема, шляхом вжиття відповідних дій щодо перенесення участі в інших кримінальних провадженнях;заявлення клопотання про участь на допиті неповнолітніх, які не досягли шістнадцятирічного віку або яких визнано розумово відсталими, законного представника, психолога, а у разі необхідності – лікаря;роз’яснення дитині доступною для неї мовою з урахуванням віку і зрілості та її законному представнику про повноваження захисника в кримінальному провадженні, необхідну інформацію, що стосується можливих наслідків поглядів та/або думок дитини, а також  процесуальне право клієнта на примирення у кримінальному провадженні та його наслідки та інформує про можливість участі  у Програмі відновного правосуддя за участю неповнолітніх, які є підозрюваними, обвинуваченими у вчиненні кримінального правопорушення (далі – Програма); з урахуванням результатів участі неповнолітнього у Програмі узгоджує правову позицію з клієнтом щодо подання клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності або про наявність пом’якшуючих обставин;подання слідчому, прокурору, слідчому судді, суду клопотання про заміну законного представника клієнта у разі якщо дії чи інтереси законного представника суперечать інтересам особи, яку він захищає;підготовку скарги прокурору та повідомлення Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у разі затримання/тримання під вартою неповнолітнього за підозрою у вчиненні проступку, невеликого або середньої тяжкості злочину;заявлення за згодою з неповнолітнім клопотання про проведення слідчих дій та/або проведення допиту не лише за місцем здійснення досудового розслідування, а в умовах, дружніх до дитини;роз’яснення клієнту до початку судового розгляду про можливість розгляду справи у закритому судовому засіданні та подання на вимогу клієнта відповідного клопотання.

Схожі обовʼязки адвоката пропонується закріпити у таблиці Стандартів, що затверджена наказом № 4125/5.

Новими стандартами щодо представництва неповнолітніх у кримінальному процесі можуть стати:

роз’яснення до початку судового розгляду про можливість розгляду справи у закритому судовому засіданні та на вимогу клієнта подання відповідного клопотання;надання пріоритету кримінальним провадженням, у яких здійснює представництво неповнолітніх за дорученням центру, зокрема, шляхом вжиття відповідних дій щодо перенесення участі в інших кримінальних провадженнях;заявлення клопотання про участь на досудовому розслідуванні або під час судового розгляду законного представника, психолога, а у разі необхідності лікаря, у тому числі, з метою мінімізації слідчих (процесуальних) дій за участю дитини та можливості її подальшої участі у судовому розгляді без заподіяння їй  ретравматизації;роз’яснення дитині доступною для неї мовою з урахуванням віку і зрілості та її законному представнику про повноваження представника в кримінальному провадженні, необхідну інформацію, що стосується можливих наслідків поглядів та/або думок дитини, а також процесуального права на примирення з підозрюваним, обвинуваченим у кримінальному провадженні і його наслідків та інформування про можливість участі у Програмі відновного правосуддя за участю неповнолітніх, які є підозрюваними, обвинуваченими у вчиненні кримінального правопорушення, а також з урахуванням результатів участі у цій Програмі узгодження правової позиції з клієнтом щодо висловлення його думки під час вирішення питання про призначення покарання обвинуваченому або при вирішенні питання про застосування примусових заходів виховного характеру;повідомлення прокурора та Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у разі виявлення випадків недотримання вимог законодавства щодо проведення слідчих (розшукових) та процесуальних дій з клієнтом, який є неповнолітнім, в дружньому до дитини середовищі та в умовах, які мінімізують наслідки її травматизації;заявлення клопотання до початку судового розгляду про розгляд кримінального провадження без участі неповнолітнього (крім випадків, якщо неповнолітній сам виявив бажання в такій участі);забезпечення подання до суду документів щодо думки неповнолітнього з приводу призначення покарання обвинуваченому або при вирішенні питання про застосування примусових заходів виховного характеру у разі проведення судового розгляду без участі потерпілого неповнолітнього.

У Міністерстві юстиції запевняють, що реалізація проектів забезпечить приведення положень наказів у відповідність до норм чинного законодавства. Завантажити самі проекти, пояснювальні записки та порівняльні таблиці до них можна за посиланням.

Аби першими отримувати новини, підпишіться на телеграм-канал ADVOKAT POST.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *