24 грудня 2021 року було оприлюднено план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік. Тож 6 756 суб’єктів господарювання цього року будуть перевірені. Для бізнесу це стало неочікуваним «подарунком під ялинку», та викликало багато запитань: А що, карантин скінчився? Чи всі забули про мораторій на проведення перевірок до кінця карантину?
ТОЖ ЧИ СКАСОВАНО МОРАТОРІЙ НА ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК? ДАВАЙТЕ РОЗБЕРЕМОСЯ
11 БЕРЕЗНЯ 2020 РОКУ по всій території України було запроваджено загальнонаціональний карантин (Постановою Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 р. «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»).
17 БЕРЕЗНЯ 2020 РОКУ з метою підтримки платників податків на період дії карантину був встановлений мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок (ЗУ від 17.03.2020 р. № 533-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)»)
30 БЕРЕЗНЯ 2020 РОКУ додали пункт 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, яким визначено установлення мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім:
документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;
фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.
(ЗУ від 30.03.2020 р. № 540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» були внесені зміни до Податкового кодексу України, а саме: підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктом 52-2).
ТОБТО, НА СЬОГОДНІШНІЙ ДЕНЬ, НА ПРОВЕДЕННЯ ДОКУМЕНТАЛЬНИХ ПЛАНОВИХ ПЕРЕВІРОК ВСТАНОВЛЕНО МОРАТОРІЙ ВІДПОВІДНО ДО ПУНКТУ 52-2 ПІДРОЗДІЛУ 10 РОЗДІЛУ XX «ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ.
АЛЕ З’ЯВЛЯЄТЬСЯ ПОСТАНОВА КМУ № 89 ВІД 03 ЛЮТОГО 2021 РОКУ
Адже 17 вересня 2020 року Кабінету Міністрів України надано право скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи (відповідно до вимог пункту 4 розділу II ЗУ від 17.09.2020 р. № 909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік» на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19).
Тож, на підставі вказаного Закону Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки» (від 03.02.2021 р.).
Вищезазначеною постановою було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, та дозволено проведення, зокрема, документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням пункту 77.4 статті 77 Кодексу.
Однак, така постанова Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 р. № 89 «Про скорочення строків дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України від 02.12.2010 № 2755-VІ» в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок суперечить Конституції України та нормам Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 2.1 статті 2 Податкового кодексу України зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.
Норма пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, якою встановлений мораторій на проведення перевірок, є чинною та не була змінена.
Відповідно до пункту 5.2 статті 5 Податкового кодексу України у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
Отже, норма пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України є спеціальною нормою для спірних правовідносин.
ВИСНОВКИ / ЩО ДАЛІ?
На сьогоднішній день, включення платника податку до плану-графіку проведення документальних перевірок здійснюється всупереч приписам пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, якими встановлено мораторій на проведення документальних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця, в якому завершується дія карантину, а відтак відповідні дії та наказ контролюючого органу про проведення документальної перевірки є протиправними.
Належним та ефективним способом захисту прав платника податків від неправомірних дій контролюючого органу при призначені перевірки є відмова у допуску посадовим особам контролюючого органу до її проведення та оскарження наказу про проведення перевірки.
Вже починає з’являтися перша практика з цього питання, якою ми з вами обов’язково поділимося у наступних статтях.
Якщо бажаєте розглянути конкретно Вашу ситуацію, звертайтесь!