03.02.2021 р. на сайті Урядового порталу з’явилась новина про те, що уряд скоротив строки дії обмежень на проведення податкових перевірок.
Станом на 04.02.2021 р. проект прийнятого акту відсутній у відкритих джерелах. Разом з тим, сам факт наявності подібної новини дозволяє зробити певний висновок.
ПРОПОНУЄМО ВАШІЙ УВАЗІ ДЕКІЛЬКА ЦІКАВИХ МОМЕНТІВ ЩОДО ЦІЄЇ НОВИНИ.
Мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок встановлений на рівні закону (він закріплений у перехідних положеннях Податкового кодексу України).
З новини походить, що умови мораторію були частково змінені постановою Кабінету Міністрів України. Постанова Кабінету Міністрів України – це підзаконний акт в ієрархії нормативно-правових актів, вона має нижчу юридичну силу по відношенню до закону.
Не дозволяється вносити зміни до закону підзаконним актом, тобто мораторій може бути змінений або скасований лише тим органом, який його затверджував. У даному випадку це Верховна Рада України, а не Кабінет Міністрів України.
ВИСНОВОК: зміни щодо мораторію є нікчемними, оскільки у Кабінету Міністрів України відсутні відповідні повноваження.
Навряд чи правова нікчемність хвилюватиме податковий орган, у зв’язку з чим наводимо пропоновані зміни мораторію, що стосуються надання дозволу на проведення наступних перевірок (окрім перевірок по фізичним особам-підприємцям):
тимчасово зупинених та незавершених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті на дату запровадження мораторію;
документальних перевірок суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які за даними аналітичної системи проводять ризикові операції та опрацьовуються у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади;
документальних перевірок щодо дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
позапланових документальних перевірок, необхідність для проведення яких виникла за результатами розгляду скарг на дії чи бездіяльність контролюючих органів щодо неправомірного нарахування грошових зобов’язань платників податків.
Звертає на себе увагу прислівник «зокрема», який вжитий в новині у перерахунку дозволених видів перевірок, у зв’язку з чим можна припустити, що даний перелік не є вичерпним. Точну інформацію зможемо дізнатись після оприлюднення прийнятого акту.
Нагадаємо, що з 18.03.2020 р. діє мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок, окрім випадків:
1. Документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків.
2. Документальних позапланових перевірок з підстав коли:
2.1. розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
2.2. платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від’ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.
3. фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині
3.1. обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
3.2. цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
3.3. обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
3.4. здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.